Effectief werken door mindfulness / aandacht

Hoe vaak denk jij: “Ik kom tijd te kort”. Of: “Wat gaat de tijd toch snel voorbij.” Misschien had je veel meer willen doen in deze tijd en ben je voor jouw gevoel niet effectief bezig geweest.

Ik heb jarenlang Timemanagement trainingen in diverse organisaties gegeven. Ik leerde mensen een goede planning maken, prioriteiten stellen, delegeren, stilstaan bij wat je echt belangrijk vindt. Ik was echter niet tevreden met het effect wat deze training op mensen had.

Tijd kan je niet managen, want de klok loopt vanzelf door”,
was een opmerking die ik vaak maakte in de training. Veel mensen willen graag effectiever werken, nog meer werk doen in minder tijd. Maar hoe effectief kan je eigenlijk aan een stuk geconcentreerd doorwerken?

Hoe lang houd jij je aandacht vast bij wat je aan het doen bent? Ben je volledig met je aandacht daar? Hoe vaak dwaal je af met je gedachten, of ben je voor je het goed doorhebt met iets anders bezig dan wat je je had voorgenomen.
Afleidingen zijn er genoeg, andere webpagina’s, je facebook, linkedin en whatsapp berichten, een praatje van een collega, een urgente vraag. Als je thuis werkt ligt er misschien nog een huishoudelijk klusje om te doen, of moet je toch ook even naar de winkel.

Effectief zijn we misschien wel genoeg, we doen steeds meer in minder tijd, vaak noodgedwongen.

Maar we raken ook steeds sneller gestrest, kunnen het werk steeds moeilijker loslaten, nemen werk minimaal in ons hoofd mee in onze vrije tijd. Loslaten van werk heeft net als werken te maken met hoe je je je aandacht richt. Je aandacht richten op waar je bent. En daar schieten we vaak tekort.

Aandacht hebben betekent dat je met je volle bewustzijn bent bij wat je op dat moment aan het doen bent. Dat je niet ondertussen zit na te denken over wat je allemaal nog moet doen, of wat je straks moet zeggen, of wat je wel en niet hebt gedaan.
Je bent daar waar je lichaam is, je bent volledig in het moment, bij deze taak.

Het is belangrijk om aandacht te hebben.
Wanneer je aandacht versnipperd is, werk je minder effectief, zorg je minder goed voor jezelf, ervaar je eerder stress, ga je eerder over je eigen grenzen, zeg je eerder ja tegen taken die je beter niet kunt doen.
Echte aandacht in een gesprek maakt de relatie met een collega veel beter.
Je kent dat vast wel, mensen die met je praten, waarvan je het idee hebt dat zij met hun aandacht ergens anders zijn dan bij jou. Hoe vervreemdend kan het gesprek dan aanvoelen.
Wanneer je een gesprek met aandacht hebt gevoerd, dan geeft dat een goed gevoel, dit gesprek blijft je bij in positieve zin. Dat is goed voor de relatie. En relaties hebben we nodig, op werk en privé.

Wanneer je effectief werkt maar met minder aandacht, dan ga je eerder over je lichamelijke grenzen, dan neem je onvoldoende rust om te herstellen, bij te komen van de activiteit. Dan maakt je lichaam al snel overuren, en je hoofd ook, zelf buiten werktijd om. Rust en herstel is nodig om effectief en met aandacht te blijven werken, vooral als je dat langere tijd wilt volhouden. Geen menselijk lichaam is er op gemaakt, zonder hersteltijd lange tijd door te werken. Het is niet voor niets dat zoveel mensen kampen met burnout klachten.

Aandacht hebben begint bij de intentie.
Neem je voor dat je je met volle aandacht gaat richten op éen activiteit, en pas als deze af is, dat je dan iets anders mag doen. Aandacht hebben betekent dat je je niet laat afleiden, ook niet door een urgente vraag van een collega (die meestal urgenter lijkt dan dat die voor jou is).

Om bewust je aandacht te kunnen sturen is het nodig dat je een keuze hebt gemaakt, waar ligt je prioriteit. Kiezen en in je gedrag opvolgen. Als je dat doet, dan kan je makkelijker andere dingen laten liggen.
Als je je prioriteit duidelijk hebt, zeg je “ja” tegen wat je wilt doen, en daarmee volgt de “nee’” vanzelf op al de dingen die je niet van plan was. Dus ook een “nee” tegen een vraag van een collega, een “nee” tegen direct reageren op dit moment.

Kiezen, prioriteit stellen, je aandacht richten, dat vraagt soms moed.
Vooral als je altijd voor iedereen klaar staat en reageert op de vraag van een ander, als je meestal liever korte klusjes met een snel resultaat doet.
Het is de moed om het gevoel van ongemak te verduren. Het ongemak van het risico dat je loopt dat mensen je “nee” (of “nu niet”) niet zo aardig vinden, omdat ze gewend zijn dat je ze altijd direct helpt. Het ongemak van dat je je todo lijst vandaag niet af krijgt omdat je kiest voor een voor jou belangrijkere taak.

Kiezen, prioriteit stellen, je aandacht richten doe je vanuit zorg en mildheid naar jezelf.

Vanuit zorg kies je wat je op dit moment verkiest te doen, maar ook op langere termijn, waar wil jij je tijd aan besteden. Wat is echt belangrijk voor jou en je werk. Vanuit zorg neem je ook op tijd rust, ook dat kan je inplannen.

Wanneer je zowel je prioriteit hebt bepaald en je aandacht richt dan zal dit leiden tot meer tevredenheid en zelfvoldoening. En wie tevreden naar huis gaat, start de volgende dag ook met meer rust. En vanuit rust is het weer makkelijker je prioriteiten stellen en je aandacht richten.

Wat kan jij doen om je aandacht meer hier te houden.
Is er iets op je werkplek wat je kunt aanpassen waardoor je je minder laat afleiden? Neem je voldoende tijd om stil te staan bij wat je het allerbelangrijkste vindt. Ben je mild genoeg voor jezelf en neem je voldoende rust?

Wist je dat mensen die meer zelfcompassie hebben op langere termijn beter presteren dan mensen die vanuit hoge verwachting effectief moeten werken?

Op deze website staan verschillende trainingen die je kunnen helpen meer aandacht en zelfcompassie te ontwikkelen. Live of online. Ennuh, heb je geen tijd om er een te volgen, dan zijn ze juist voor jou 😉. Kijk ook even op mijn andere site bij de opleiding Mindfulness en Compassiecoach.

En om je tijd te besparen heb ik een effectieve korte training gemaakt die uit 3 lessen bestaat, je kan je hiervoor op de homepage aanmelden.